פרשת השבוע: "לך לך". מאת הרב אריה לוין.
פרשת השבוע לך לך
השבת נקרא את פרשת לֵךְ - לְךָ.
במהלך הפרשה מסופר על שני אירועים רעים שהתרחשו לאברהם אבינו, באחד הוא מצטייר כחסר אונים, שאין ביכלתו לעשות מאומה.
בשני, הוא מצטייר כאדם לוחמני שאיננו משלים עם המציאות.
האירוע הראשון - אברהם אבינו נאלץ לעזוב את הארץ מפני הרעב השורר בה, והוא עובר לגור במצרים.
עם הגעתו למצרים, אנשי מצרים מתלהבים מיופיה של שרי אשתו, והיא נלקחת בכח לפרעה מלך מצרים.
כאן, לא מסופר שאברהם יצא למלחמה כנגדם וכדומה.
האירוע השני - בהמשך הפרשה מסופר שנודע לאברהם שלוט אחיינו נלקח בשבי יחד עם כל בני משפחתו.
מיד לאחר שנודע לו על כך, הוא יוצא למלחמה כנגד אותם אלה שלקחו אותו בשבי, ואכן הוא מצליח לחלץ את כולם מהשבי ולהחזירם לביתם.
מה ההבדל בין האירועים, מדוע באירוע עם שרי אשתו אברהם אבינו מצטייר כאדם חלש המקבל על עצמו את המציאות ללא עוררין, ואילו באירוע של לוט אחיינו, הוא מצטייר כגיבור ישראל?
השיב על כך הרב בן ציון פירר זכרונו לברכה בסיפרו "הגיונה של תורה", ישנו הבדל גדול בין אם אתה נמצא בארץ שלך, לבין אם אתה נמצא בארץ שאינה שלך.
כאשר אברהם אבינו נמצא בארץ מצרים, מכיון שזאת לא הארץ שלו, קשה לו מאוד לצאת למלחמה כנגדם.
לעומת זאת, באירוע עם לוט - מכיון שהאירוע מתרחש כאשר הוא נמצא בארץ השייכת לו, כאן הוא מתגלה כגיבור מלחמה.
כי מלחמה כזו, היא לא רק על לוט אחיינו שנלקח בשבי, אלא היא מלחמה על הארץ שלך.
כמו בכל דבר, גם בדבר זה עלינו לקחת דוגמא והשראה מאבי האומה - אברהם אבינו.
כבר למעלה משנה שאנחנו נלחמים על הארץ שלנו.
במלחמה שכזו, עלינו לגלות גבורה ועוצמה ולהילחם בכל הכח כנגד כל האוייבים הקמים עלינו לכלותנו.
ואכן, חיילי צה"ל וכל כוחות הביטחון, כבר למעלה משנה נלחמים בעוז ובתעצומות על הבית שלנו - על ארץ ישראל שלנו, שכפי שמופיע בפרשתנו היא ניתנה לנו - עם ישראל.
לצערנו הרב, המשימה של המלחמה טרם הושלמה.
מלחמתו של אברהם אבינו הסתיימה, רק כאשר משימתו הושלמה והוא הצליח להוציא מהשבי את לוט אחיינו וכל משפחתו וכל הרכוש שנלקח מהם.
במקרה שלנו, עדיין ישנם 101 חטופים בשבי.
נישא כולנו תפילה ליושב במרומים, שנזכה בקרוב ממש להשלים את המשימה ושכלל השבויים והחטופים - אלו שבחיים וגם אלו שאינם בחיים, יחזרו לביתם ולארצם.
שבת שלום שקטה ומבורכת,
הרב אריה לוין תל אביב.
מהי תגובתך למאמר?